Gå direkt till innehåll
Veckans ljudprofil - Adam Nordlinder

Blogginlägg -

Veckans ljudprofil - Adam Nordlinder

Hur länge har du arbetat med ljud?

Jag började arbeta med ljudproduktion för ganska exakt 30 år sen och när kommersiell radio drog igång i Sverige var jag med från start.

Vad tycker du är roligast med ditt arbete?

Rent kreativt är det väldigt tacksamt att jobba med ljud. Det är få begränsningar när det kommer till att skapa olika situationer och platser. Jämför man med rörligt media så är det klart enklare (och billigare) att producera en scen som exempelvis utspelar på ett nöjesfält, en fotbollsarena eller varför inte på månen. Vi behöver inte budgetera för location, 3D-animeringar, smink/kostym osv. Du förstår ju vilken lyx det är för vilken kreatör som helst!

Många stora företag använder sig inte av radioreklam idag, har aldrig gjort, varför tror du att det är så?

När kommersiell radio startade i Sverige fick radioreklamen ganska snabbt ett dåligt rykte. Med all rätt skulle jag vilja påstå. Vi som var med från början var ju helt gröna på mediet och vi testade oss fram hejvilt. Med varierande resultat. Idag är kunskapen och kvaliteten mycket högre men tyvärr tror jag att det dåliga ryktet i viss mån lever kvar hos en del reklambyråer och annonsörer. Vilket är synd, radio och podcast har gång på gång visat sig vara en effektiv budbärare. Med rätt ambitioner och know how så kan många fler företag göra fantastiska saker i de ljudliga medierna.

Vilka råd ger du till företag som vill satsa på en ljudidentitet?

Det är viktigt att ha förståelse för hur man kan använda sin ljudliga identitet – och varför. En ”ljudlogga” blir lätt synonymt med en jingel där företagsnamnet ska sjungas. Men precis som med en grafisk profil eller logotype så måste man analysera vad den ska symbolisera, vilka signaler den ska skicka och vilken funktion den ska ha. Därför är mitt råd att göra det grundligt, lägg den tid och budget som krävs. Den ska förhoppningsvis finnas med i många år.

En ljudidentitet behöver inte heller nödvändigtvis innehålla musikaliska partier, det kan vara en speciell typ av röst, en ljudeffekt, någon form av signal etc.

När man jobbar med ljudlig identitet är det också effektfullt att utnyttja synergin i alla situationer där man syns och hörs; radio, TV, webben, SoMe-filmer, företagspodden, butik, mässor eller varför inte som väntmusik i telefonväxeln. En genomtänkt och väl genomförd ljudlig identitet är ett slagkraftigt verktyg i mediebruset.

Var är viktigt att tänka på då man skall annonsera med ljudspotar?

När folk tittar på TV kan de enkelt zappa runt eller gå på toa i reklampausen. Men lyssnar de på radio eller podd hänger de ofta kvar över hela reklamblocket. Vi ”stjäl” helt enkelt deras tid, de lyssnar ju inte på sin favoritstation eller podd för reklamens skull. Därför vinner man som annonsör på att bjuda på något annat än bara sälj. Väv in ditt säljbudskap i en spännande eller intressant historia, en medryckande sång eller en rolig sketch. Utnyttja mediet på bästa sätt: väck nyfikenheten att vilja veta mer istället för att försöka sälja så mycket som möjligt på 30 sekunder. Ljudlig reklam är bra på att spela på känslor, inte att djupinformera.

Vad får man inte göra?

1. Slösa INTE bort dina sekunder på klyschor.

2. Utnyttja INTE tiden med att fylla den med för många budskap. All kommunikation sker på lyssnarnas villkor, tänk på vad de vill höra.

3. Håll INTE upp en tidningsannons framför en mikrofon. Använd ljudmediets styrkor.

Mellan tummen och pekfingret – hur mycket kan en radiospot kosta?

Det går tyvärr inte att ge ett rakt svar på det. Det handlar om vilken funktion din reklam ska ha. Vill du bygga kännedom och stärka ditt varumärke under längre tid krävs det så klart en större budget än om du ska sälja ett parti missfärgade jeans för halva priset under ett par dagar.

Förr sa man att en bra regel var att lägga 10% av kampanjbudgeten på produktionen. Det är dock en sanning med modifikation, alla projekt ser olika ut och har olika syften och ändamål. För ett antal år sedan producerade vi reklam åt en kund som ville testa radio under en vecka. I första produktionsomgången var det omvända förhållanden; de la 10% av produktionsbudgeten på kampanjtiden. Kampanjen fick dock önskad effekt och det blev en återkommande kund hos radiostationen under många år.

Kan du ge ett exempel på ett riktigt roligt uppdrag du haft genom åren?

Oj, det är svårt att lyfta fram bara ett case från alla tusentals produktioner. Oftast blir ett uppdrag roligt när det är högt i tak och kunden ger oss fria händer. När till exempel Sodastream återlanserades i början av 00-talet så producerade vi spotar där man under 15 sekunder bara hörde det karaktäristiska kolsyreljudet från en Sodastream och i slutet en röst som sa ”Gissa vem som är tillbaka”. Ingen avsändare eller annan hänvisning. Vi trodde aldrig kunden skulle gå med på att köra reklam där varumärket inte nämndes. Men Sodastream-ljudet är så lätt att identifiera så kunden var lyckligtvis med på noterna.

Kan du ge ett exempel på ett lyckat case?

Ett uppdrag som jag skulle vilja lyfta fram är Lendo. För 10 år sen fick vi i uppdrag att ta fram en radiojingel åt dem. Idag använder Lendo fortfarande den melodin, både i radio och TV. I flera länder dessutom. Genom åren har vi experimenterat med låten men grunden har alltid varit den samma. Lyssnaren känner igen den från första tonen. Det tycker jag är ett bra exempel på att det lönar sig att vara konsekvent och uthållig när man jobbar med ljudlig identitet.

Hur tror du att man kan få fler företag att investera i ljudreklam?

Vi som på ett eller annat sätt jobbar med ljudmediet behöver nog vara duktigare på att missionera om dess förträfflighet. Jag har dock en känsla av att den snabba expansionen av podcasts som har varit de senaste åren har fått statusen på ljudmediet att höjas generellt. Det är en positiv utveckling!

Stort tack Adam för att du tagit dig till att besvara dessa frågor och delat med dig av din kunskap! 

Produktionsbolaget Hajp castar och spelar in röster, ljudlägger, producerar poddar, komponerar och mixar för radio, TV och web. De har gjort flera välrenommerade radioreklamspotar för t ex för Lendo, Skandiamäklarna, Kavli Mjukost och Ö&B. 

Adam intervjuades av Anki Apreotesei, Product Specialist på Bauer Media som brinner för ljudmediet och Influencer Marketing.

Relaterade länkar

Ämnen

Taggar

Presskontakt

Anki Apreotesei

Anki Apreotesei

Product Specialist Bauer Media 070-461 61 46

Relaterade nyheter